Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheer

Risico's

Om de risico's van gemeente Nissewaard in kaart te brengen is in samenwerking met de eenheden een risicoprofiel opgesteld. Uit de inventarisatie zijn vanuit de eenheden in totaal 101 risico's in beeld gebracht. In het overzicht worden alleen de vijfentwintig risico's gepresenteerd die de hoogste bijdrage hebben aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. Per onderwerp is gewerkt met een kanspercentage. Aan de hand hiervan wordt per risico een indicatie gegeven hoe groot de kans is dat een bepaald risico zich kan voordoen.

Top 25 van risico's

Risiconummer

Risico

Kans

Maximaal financieel gevolg

Invloed

1

Vanwege de onzekerheid over de hoogte van de bouwkosten van de appartementencomplexen langs De Dijk, de stijgende rente en daardoor lastige verhuur door beleggers en de daarmee samenhangende residuele grondwaardemethodiek bestaat er het risico dat de geraamde grondopbrengsten niet gehaald worden.

50%

max.€ 9.000.000

18.73%

2

Als gevolg van een rapport van adviesbureau AEF en de ROB is een vertaling gemaakt voor de gemeentelijke lasten voor de uitvoering van het klimaatakkoord. Het risico bestaat dat de personele invulling van de uitvoering van de taken niet gedekt kan worden uit de bijdrage van het Rijk of dat er geen personele invulling gegeven kan worden aan de opdracht. Hierdoor bestaat de kans dat de gemeentelijke taak voor de uitvoering van klimaatakkoord niet volledig kan worden uitgevoerd. Daarnaast heeft de gemeente taken vanuit het Deltaprogramma/Deltaplan Klimaatadaptatie opgedragen gekregen, terwijl niet is voorzien in de uitvoeringslasten.

70%

max.€ 1.800.000

7.06%

3

Algemene Uitkering gemeentefonds wijkt af van de begroting. Deze afwijking kan zowel positief als negatief zijn. De factoren die een belangrijke rol hierin spelen zijn onder andere de rijkscompensatie voor de coronakosten van de gemeenten, de onzekerheden van het rijksbeleid, de herijking van het gemeentefonds en de evaluatie normeringssystematiek.

90%

max.€ 2.300.000

6.28%

4

De begroting/meerjarenraming Sociaal Domein is onzeker. In het Sociaal Domein zijn immers vele onzekerheden waaronder de lasten van jeugdhulp en Wmo-ondersteuning (mede door de verplichting tot het bieden van reële tarieven en het hiermee gepaard gaande tarievenonderzoek), het behalen van de taakstellingen, het rijksbeleid waaronder de hervormingsagenda jeugdhulp en de rijksfinanciën.Als gevolg van de forse loonstijgingen in diverse CAO’s zal naar aanleiding van het kostprijsonderzoek de tarieven voor huishoudelijke hulp en begeleiding bijgesteld moeten worden om te voldoen aan de wettelijke norm tot het hanteren van reële prijzen. Hierdoor kan de gemeente deze extra kosten niet betalenuit de bestaande budgetten. Aanvullend benoemen we ook expliciet de onzekerheden hoe de rijksoverheid financieel gezien omgaat met de hervormingsagenda jeugdhulp. Hierdoor zijn zowel de lasten als de baten lastig te prognosticeren. Conform het landelijke beeld heeft ook Nissewaard te maken met stijgende lasten voornamelijk op jeugdhulp.

80%

max.€ 2.000.000

5.95%

5

In het beeldkwaliteitsplan Waterfront is een daktuin opgenomen rondom de zes appartementencomplexen. De kosten van de aanleg van de daktuin wordt verdeeld tussen de gemeente en de ontwikkelaars. Afhankelijk van de uitkomst van deze verdeling is het de vraag of het opgenomen budget toereikend zal zijn.

50%

max.€ 3.000.000

5.22%

6

De indexatie van het gemeentefonds is onvoldoende om loon- en prijsstijgingen binnen de gemeentelijke begroting op te vangen. Hierdoor kan de gemeente de loon- en prijsstijgingen niet betalen uit de bestaande budgetten.

30%

max.€ 4.500.000

5.03%

7

Door de huidige stijgende rentes op de geldmarkt kan de rente op de grondexploitaties toe gaan nemen

25%

max.€ 3.913.000

3.49%

8

Technische storing cq. uitval van trekkenwand waardoor langere periode voorstellingen niet gespeeld kunnen worden

70%

max.€ 1.000.000

3.38%

9

Als gevolg van overspannen arbeidsmarkt kunnen vacatures moeilijk of worden vervuld en zijn de tarieven voor inhuur hoger gestegen dan gemiddeld.

90%

max.€ 1.000.000

3.35%

10

Reële tarieven: De wettelijke verplichting om reële tarieven aan zorgaanbieders te bieden voor maatwerkvoorzieningen in de Wmo en de Jeugdwet blijft een punt van aandacht en kan leiden tot toekomstige lastenstijgingen. Momenteel vindt binnen de gemeente Nissewaard een kostprijsonderzoek plaats naar enkele maatwerkvoorzieningen in de Open House Wmo-Jeugd. Het bieden van reële tarieven is mede van belang voor de binding van zorgaanbieders aan de gemeente Nissewaard.

80%

max.€ 1.000.000

3.33%

11

Als gevolg van de prijsstijgingen van materialen en personeelskosten door de sprong in economische groei na de pandemie kunnen de bouwkosten voor de gemeentelijke investeringen hoger uitvallen dan begroot en bestaat het risico dat dekking uit de gemeentelijke inkomsten onvoldoende is om de prijsstijgingen te dekken.

15%

max.€ 5.500.000

3.05%

12

De krapte op de arbeidsmarkt voor jeugdhulp en Wmo neemt steeds verder toe. Hierdoor ontstaan wachtlijsten en ontvangen jeugdigen langer overbruggingszorg en wordt er minder gericht zorg verleend (omdat deze vanwege de personeelskrapte niet beschikbaar is). Gevolg is dat jeugdigen langer jeugdhulp nodig hebben en minder snel uitstromen. Dit geldt eveneens voor de mensen die Wmo-ondersteuning ontvangen.

80%

max.€ 1.000.000

2.99%

13

De aanbestedingskosten voor nieuwe projecten en onderhoudscontracten zijn gestegen. Dit maakt dat bij een gelijkblijvend budget een lager onderhoudsniveau en uitstel van de vervangingsopgave aan de orde kan zijn.

80%

max.€ 800.000

2.38%

14

Als gevolg van tegenvallende resultaten bij de deelnemingen in Stedin en Evides bestaat de kans dat het gerealiseerde dividend lager is dan begroot, waardoor er een begrotingstekort ontstaat.

70%

max.€ 500.000

1.74%

15

Ombouw gesloten jeugdhulp naar kleinschalige open woonvoorzieningen:De door de rijksoverheid opgelegde afbouw van gesloten jeugdhulp verloopt sneller dan verwacht. De gesloten jeugdhulp dient hierbij omgebouwd te worden naar kleinschalige open woonvoorzieningen. De realisatie van kleinschalige open woonvoorzieningen verloopt echter trager dan de afbouw van gesloten jeugdhulp. Door de huidige snelle afbouw van gesloten jeugdhulp worden jeugdigen met zeer zware problematiek in open settingen opgenomen. In deze open settingen moet zeer intensieve ondersteuning en zorg aan deze jeugdigen worden geboden, in de zin van één begeleider op één jeugdige en zelfs twee begeleiders op één jeugdige. Per saldo geeft dit in de huidige situatie, met nog onvoldoende kleinschalige open woonvoorzieningen, meer kosten dan dat deze jeugdigen in de gesloten jeugdhulp zouden zijn opgenomen. Ook naar de toekomst toe, als de ombouw van gesloten jeugdhulp naar kleinschalige open woonvoorzieningen heeft plaatsgevonden, zal dit structureel meer kosten geven. De kleinschalige open woonvoorziening is qua begeleiding/jeugdzorg immers intensiever en daarmee duurder dan de gesloten jeugdhulp. Naar schatting is er één begeleider op drie jeugdigen nodig in plaats van één begeleider op zes jeugdigen.

90%

max.€ 400.000

1.56%

16

In de grondexploitatie De Haven is geen rekening gehouden met onvoorziene kosten.

40%

max.€ 1.000.000

1.48%

17

Hoger ziekteverzuim dan het landelijk gemiddelde

70%

max.€ 400.000

1.13%

18

Als gevolg van een belastingcontrole bestaat de kans dat er een fout in de steekproef wordt ontdekt. Deze fout wordt geëxtrapoleerd, zodat de impact van de fout veel groter kan zijn dan de werkelijke gevonden fout.

30%

max.€ 1.000.000

1.12%

19

Door de invoering van het nieuwe woonwagenbeleid committeert de gemeente zich aan de compensatie van kosten waarvan de hoogte niet goed in te schatten zijn. De compensatie is afhankelijk van het aantal beschikbare plaatsen en de aard van de vergoeding.

70%

max.€ 500.000

1.08%

20

Als gevolg van de toename van de meldingen van inwoners bij schuldhulpverleningen verstrekking van bijzondere bijstand bestaat het risico dat er te weinig ambtelijke capaciteit is om deze pieken in aanvragen op te vangen. Hierdoor worden aanvragen te laat in behandeling genomen of is de doorlooptijd langer dan gewenst.

75%

max.€ 300.000

0.93%

21

Als gevolg van tegenvallende exploitatie ten opzichte van de begroting bestaat het risico dat de besparingen en taakstelling, met name op het gebied van de rationalisatie, harmonisatie en de invoering van het zaaksysteem, voor Syntrophos als gevolg van synergie wordt niet gehaald. Hierdoor bestaat de kans dat de ICT-lasten voor de gemeente hoger zijn dan begroot.

50%

max.€ 500.000

0.93%

22

Als gevolg van de toestroom van vluchtelingen naar Nederland bestaat de kans dat in Nissewaard de vraag naar gemeentelijke faciliteiten en hulp toeneemt. De kans bestaat dat niet al deze kosten vergoed worden uit specifieke rijksuitkeringen.

50%

max.€ 500.000

0.93%

23

Schade of extra beheerkosten door weersinvloeden

50%

max.€ 400.000

0.87%

24

Als gevolg van onvoldoende beheersreserve bestaat de kans dat het meerjarenonderhoudplan niet volgens schema kan worden uitgevoerd. Hierdoor kan achterstallig onderhoud en structurele waardevermindering optreden.

30%

max.€ 500.000

0.75%

25

Door vergrijzing, hoogconjunctuur en de uitvoering van meerjarige programma's als NN2040 en Duurzaamheid ontstaan er vacatures die niet binnen de financiële kaders opgevuld kunnen worden met voldoende gekwalificeerd personeel.

50%

max.€ 400.000

0.75%

Totaal van alle risico’s

Totaal grote risico's: € 43.213.000
Overige risico's: € 26.605.000
Totaal alle risico's: € 69.818.000

Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag (€ 69.818.000) ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden.

Deze pagina is gebouwd op 12/07/2023 10:27:43 met de export van 11/22/2023 15:49:00