Leren, participeren en ondersteunen

Onderwijs

Wat willen we bereiken?

  • 85% van de doelgroepkinderen neemt deel aan een aanbod voor voor- en vroegschoolse educatie.
  • Met scholen in het primair onderwijs die lager dan voldoende scoren bij de onderwijsinspectie, gaan wij het gesprek aan over kwaliteitsverbetering i.r.t. kansengelijkheid in brede zin.
  • Het percentage voortijdig schoolverlaters ligt eind 2026 binnen de range van 50% meest gemiddelde gemeenten.
  • Een bij ‘goed onderwijs’ passende capaciteit schoolgebouwen die voldoet aan met schoolbesturen vastgestelde kwaliteitskenmerken en duurzaam, fris en laagdrempelig is.

Beleidsindicatoren

Indicator

Toelichting

Bron

Realisatie 2022

Begroting 2023

Streefwaarde 2024

Absoluut verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school.

Ingrado

0,9 (2019)

< 0,9

                    < 0,9

Relatief verzuim

Aantal per 1.000 leerlingen van
5 - 18 jaar

Betreft het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig is.

Ingrado

61 (2021)

< 56

                    < 56

Voortijdig schoolverlaters (VSV-ers) zonder startkwalificatie (VO en MBO)

Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat zonder startkwalificatie het onderwijs verlaat.

Ingrado

2,4% (2021)

< 2,4%

<2,4%

Deze pagina is gebouwd op 12/07/2023 10:27:43 met de export van 11/22/2023 15:49:00