Wat mag het thema kosten?
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 0 | 0 | 0 | 7.500 | 13.255 | 18.304 | |
Baten | -210.860 | -208.089 | -219.617 | -226.873 | -217.252 | -220.618 | |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal thema | -210.860 | -208.089 | -219.617 | -219.373 | -203.997 | -202.314 |
De begrote middelen 2024 van het gemeentefonds wijken € 281.875 af van het saldo zoals opgenomen in het collegeadvies van de meicirculaire 2023. In de tabel hieronder staan de mutaties die aan dit verschil ten grondslag liggen.
Bedragen x € 1.000 | |
---|---|
Begroting meicirculaire 2023 | 219.898 |
Begroting 2024 | 219.617 |
Verschil | 281 |
Mutaties na meicirculaire 2023: | |
Vervallen stelpost IU Participatie | -281 |
Totaal | 0 |
De stelpost van de IU Participatie is komen te vervallen. Tot het jaar 2023 werd de IU Participatie apart van de algemene uitkering en gedurende het lopende begrotingsjaar geïndexeerd. Om toch een 'volledige' begroting op te stellen, werd al aan het begin van de begrotingscyclus een inschatting gemaakt van de indexering en apart op een stelpost gezet.
Omdat de indexering nu meeloopt met de algemene uitkering kan deze stelpost vervallen.
De ontwikkeling van de algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Volgens het systeem van ‘samen de trap op en samen de trap af’ hebben wijzigingen in de rijksuitgaven direct invloed op de omvang van het gemeentefonds en daarmee de algemene uitkering. De jaarlijkse toename of afname van het gemeentefonds, voortvloeiend uit de ‘trap op, trap af’ methode wordt het accres genoemd. Andere factoren die bepalend zijn voor de groei of krimp van het gemeentefonds zijn taakmutaties en inflatie.
De overige uitkeringen uit het gemeentefonds worden veelal verdeeld met behulp van aparte verdeelmodellen of met vaste bedragen.
Met ingang van 2026 zal het gemeentefonds niet langer met de ‘samen de trap op en samen de trap af’ (normeringssystematiek) worden geïndexeerd. Het volume-accres komt te vervallen en zal er alleen nog nominaal accres worden verstrekt voor de loon- en prijsontwikkeling. Samen met de ontdooiing van de opschalingskorting met ingang van 2026, heeft dit geleid tot de term ‘Ravijnjaar 2026’. Gemeenten lopen dan € 2,9 miljard mis. Het demissionaire kabinet heeft op 7 september jl. 'Financiën decentrale overheden' controversieel verklaard. Het ziet er dus naar uit dat er voorlopig geen oplossing komt voor het 'Ravijnjaar 2026'.
De opbouw van de uitkering 2024 uit het gemeentefonds voor Nissewaard ziet er als volgt uit.
Bedragen x € 1.000 | |
---|---|
Algemene uitkering | 183.489 |
IU's, DU's en suppletie-uitkering | 11.788 |
Restant Sociaal domein | 24.340 |
Totaal | 219.617 |