Wat mag het thema kosten?
Bedragen x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 43.157 | 46.055 | 48.294 | 45.278 | 45.095 | 44.990 | |
Baten | -240 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutaties reserves | 680 | -90 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal thema | 43.597 | 45.965 | 48.294 | 45.278 | 45.095 | 44.990 |
Financiële toelichting
Naast de loon- en prijsstijging 2024 en de vastgestelde begrotingswijzigingen lichten wij bijgaande financiële verschillen op dit thema toe.
- Mutaties
In het thema Maatwerk Jeugd zijn de volgende mutaties in de begroting 2024/ meerjarenraming verwerkt.
Tabel 1: bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Sociaal Domein | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Thema Maatwerk Jeugd | |||||||
Verhoging begroting 2024/meerjarenraming GR JR | -1.698 | -1.719 | -1.719 | -1.719 | |||
Stelpost GR JR woonplaatsbeginsel | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |||
Daginvulling Jeugd | -465 | -105 | |||||
Kostprijs onderzoek huishoudelijke hulp en begeleiding | PM | PM | PM | PM | |||
Toezicht en handhaving onderzoek | PM | PM | PM | PM | |||
10 duurste gezinnen jeugdhulp | PM | PM | PM | PM | |||
Totaal mutaties Maatwerk Jeugd + PM | 338 | 676 | 781 | 781 |
Hieronder worden de in de begroting 2024/meerjarenraming verwerkte mutaties in het thema maatwerk Jeugd toegelicht:
Verhoging begroting 2024/meerjarenraming GR JR
De begroting 2024 GR JR is verhoogd t.o.v. de ontwerpbegroting 2024 GR JR. De totale GR JR-begroting 2024 is opgehoogd naar 285 miljoen. Deze ophoging leidt tot een structureel nadeel voor Nissewaard vanaf 2024 van 1,7 miljoen. De financiële consequenties voor Nissewaard van de Ontwerpbegroting GR JR 2024/meerjarenraming zijn verwerkt in de perspectiefnota 2024.
De inleg GR JR voor de begroting 2024/meerjarenraming van Nissewaard is, conform gebruikelijk, gebaseerd op de begroting 2024/meerjarenraming van de GR JR. Zie tabel 2. Het structurele nadeel vanaf 2024 van 1,7 miljoen is verwerkt in de begroting van Nissewaard 2024/meerjarenraming. Hierbij is het procentuele aandeel van Nissewaard ad 8,92 % (2024) doorgetrokken naar de jaren 2025 - 2027.
Tabel 2: bedragen x € 1.000
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
In PPN 2024 opgenomen inleg gemeente Nissewaard voor GR JR (o.b.v. Ontwerpbegroting GR JR 2024) | 23.693 | 23.672 | 23.672 | 23.672 |
Structureel nadeel gemeente Nissewaard voor GR JR (o.b.v. begroting GR JR 2024/ meerjarenraming) | 1.698 | 1.719 | 1.719 | 1.719 |
Totale inleg gemeente Nissewaard voor GR JR o.b.v. begroting GR JR 2024/ meerjarenraming | 25.391 | 25.391 | 25.391 | 25.391 |
Totale begroting 2024 GR JR en meerjarenraming | 284.752 | 284.752 | 284.752 | 284.752 |
Stelpost GR JR woonplaatsbeginsel
Per 2022 is het nieuwe woonplaatsbeginsel in de Jeugdwet ingevoerd. Hiermee wordt geregeld welke gemeente financieel verantwoordelijk is voor de jeugdhulp. De stelpost GR JR (woonplaatsbeginsel) bedraagt structureel € 2,5 miljoen. De aanname is dat in de begroting GR JR 2024/meerjarenraming het woonplaatsbeginsel voldoende is verwerkt, waardoor deze stelpost kan vrijvallen.
Daginvulling Jeugd
De jeugdhulp voor de kinderdagcentra (KDC) was lokaal ingekocht via de Open House. Per 1 juli 2023 is deze vorm van jeugdhulp overgegaan naar de Daginvulling Jeugd, een gezamenlijke inkoop met de gemeente Voorne aan Zee. Hierbij zijn een aantal KDC-plekken ingekocht. In het kader van zorgcontinuïteit blijven een aantal jeugdigen op basis van de overeenkomst via de Open House hun zorg ontvangen omdat de ingekochte KDC-plekken bij de gecontracteerde aanbieders reeds bezet zijn. Voor KDC-jeugdhulp wordt ingezet op een transformatie naar minder zware jeugdhulp. Naar verwachting is hierdoor in de toekomst minder KDC-jeugdhulp nodig. Op basis van de huidige aflopende indicaties is de inschatting dat er per saldo in 2024 een nadeel is van € 465.000 en in 2025 van € 105.000.
Kostprijs onderzoek huishoudelijke hulp en begeleiding
Momenteel wordt een kostprijsonderzoek uitgevoerd voor de diensten Huishoudelijke Hulp (Wmo) en Begeleiding (Jeugd, Wmo). Deze diensten behoren tot de lokaal ingekochte Open House maatwerkvoorzieningen. Uit het kostprijsonderzoek kan een bijstelling van enkele tarieven voortvloeien. Vandaar dat dit is opgenomen als PM.
Toezicht en handhaving onderzoek
Er wordt versneld bekeken in hoeverre rechtmatigheidsonderzoeken kunnen worden uitgevoerd bij aanbieders van jeugdhulp. Dit zou kunnen leiden tot terugvordering, bijvoorbeeld indien blijkt dat niet alle gedeclareerde ondersteuning ook is ingezet. Dit is opgenomen als een PM-post.
10 duurste gezinnen jeugdhulp
Er wordt bezien of en zo ja welke alternatieven mogelijk zijn bij de 10 duurste gezinnen met jeugdhulp. Dit vraagt een tijdelijke investering in personeel om hiermee aan de slag te gaan. Dit kan dan vooruitlopend op de gemeentelijke toegang in gang worden gezet. Dit is opgenomen als een PM post.
- Taakstellingen
In het thema Maatwerk Jeugd zijn de volgende taakstellingen opgenomen.
Tabel 3: bedragen x € 1.000 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakstellingen Sociaal Domein | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
Thema Maatwerk Jeugd | |||||||
Taakstelling Minder zware jeugdhulp met verblijf | 50 | 100 | 100 | ||||
Taakstelling Lagere lasten Jeugd (voorspraak provincie) | 2.400 | 2.400 | 2.500 | ||||
Totaal taakstellingen thema maatwerk Jeugd | 2.450 | 2.500 | 2.600 |
Hieronder worden de taakstellingen in het thema maatwerk Jeugd toegelicht.
Taakstelling 'minder zware jeugdhulp met verblijf'
In Nissewaard verblijven relatief veel jeugdigen in een instelling. Een deel hiervan is boven de 18 jaar en kan mogelijk onder andere wetgeving gaan vallen. Onderzocht wordt of voor deze jeugdigen wel passende maar minder vergaande jeugdhulp mogelijk is waardoor er geen verblijf meer nodig is. In dit kader is inspanning nodig om 18-plussers goede vervolgondersteuning te bieden. Dit kan ook betekenen dat een 18-plusser gebruik kan gaan maken van Beschermd of Begeleid Wonen wat wordt gedekt uit centrumgemeentemiddelen. Het betreft een taakstelling van € 50.000 in 2025 en
€ 100.000 vanaf 2026.
Taakstelling lagere lasten Jeugd (verantwoordelijkheid rijksoverheid)
Op voorspraak van de provincie kunnen de jaarlijks aflopende arbitragegelden in de begroting worden geraamd waarbij een deel als lagere lasten opgenomen dient te worden. In de meerjarenraming 2025 t/m 2027 moeten gemeenten, op voorspraak van de provincie, rekening houden met de voorgenomen besparingen voor Jeugdhulp en een lagere raming van de lasten opnemen. Het landelijke coalitie-akkoord vermeldt “dat er in aanvulling op de hervormingsagenda Jeugdhulp extra beleidsmaatregelen in de Jeugdzorg worden genomen". Voor Nissewaard gaat het om jaarlijks € 2,4 miljoen lagere lasten in 2025 en 2026 en om € 2,5 miljoen vanaf 2027. Landelijk is bepaald dat de rijksoverheid verantwoordelijk is voor het realiseren van deze taakstelling.
- Overige financiële toelichtingen
Preventie Jeugd
In de perspectiefnota 2024 zijn de middelen voor preventie Jeugd vanaf 2024 structureel verhoogd met € 200.000. Deze extra middelen worden ingezet om te zorgen dat er eerder kan worden gesignaleerd en dat kinderen daardoor minder of korter gebruik hoeven te maken van gespecialiseerde jeugdhulp.
Daginvulling jeugd
De overeenkomst daginvulling jeugd is per 1 juli 2023 ingegaan. Hierdoor vindt vanaf juli 2023 een verschuiving tussen de lasten van diverse jeugdbudgetten plaats naar budget daginvulling jeugd. De verschuiving naar budget daginvulling jeugd vindt plaats vanuit de budgetten behandeling jeugd (Open House), dagbesteding jeugd (Open House), jeugd met beperking en maatwerk lokale jeugdhulp.
Uitvoeringskosten Jeugd
De lasten van het budget uitvoeringskosten jeugd zijn in 2023 incidenteel hoger dan in 2024. Dit is grotendeels gelegen in de overheveling van € 88.000 naar 2023 t.b.v. het aanmaken van light-accounts voor de ondersteuners van de Jeugdondersteuningsteams (JOT's).