Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Voorne-Putten Werkt
Voorne-Putten Werkt
Openbaar belang
De GR Voorne-Putten Werkt is gericht op de uitvoering van de gemeentelijke taken op het gebied van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Participatiewet en is werkzaam voor de gemeenten Nissewaard en Voorne aan Zee.
Er is een substantieel belang vanuit het oogpunt dat Voorne-Putten Werkt een (beschutte) werkplek kan bieden. Hiernaast ondersteunt de organisatie bij het ontwikkelen van passende (garantie-)banen. Ook ontwikkelen zij andere producten welke bijdragen aan de (arbeids)ontwikkeling van mensen. Een voorbeeld hiervan is de leerlijn schoonmaak. Hiermee draagt Voorne-Putten Werkt bij aan een inclusieve samenleving en het verminderen van het aantal inwoners in de uitkering.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Voorne-Putten Werkt heeft een statutaire directie, bestaande uit twee directeuren van de gemeente Nissewaard. Deze statutaire directeuren zijn beiden in dienst van de gemeente Nissewaard. Daarnaast is er een algemene vergadering van aandeelhouders, die bestaat uit het college van B&W van de gemeente Nissewaard, vertegenwoordigd door wethouder W. Struijk.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
Voorne-Putten Werkt voert de dienstverlening uit op het vlak van Wsw en Participatiewet conform de dienstverleningsovereenkomsten. Hierin is een jaarlijkse productprijs overeen gekomen. Voor dit bedrag worden de taken uitgevoerd.
Risico's beleidsmatig
De gehanteerde productprijs bestaat uit de Rijksbijdrage plus een aanvullende bijdrage van de deelnemende gemeenten. Bij afwijkingen van de productprijs tot 5% worden de voor- of nadelen toegerekend aan Nissewaard.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
7,38 %
20,79 %
0,15 %
Geen rekenmodel voorschrift
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
De totale bijdrage aan de BV Voorne Putten Werkt bedraagt € 9.379.662. De bijdrage bestaat uit een bedrag ad € 8.988.648 Wsw-middelen uit de integratie uitkering participatiewet, een bedrag ad € 135.969 aanvullende bijdrage van de gemeente Voorne aan Zee en de aanvullende bijdrage ad Nissewaard € 255.045 van de gemeente Nissewaard.
Nog niet bekend
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1.800.376
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 711.061
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 458.429
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De uitgangssituatie voor werkzoekenden lijkt in 2024 gunstig. Er ontstaan dan ook meer kansen voor werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.
Voorne-Putten Werkt wil in samenwerking met de gemeente en andere partners, zoals andere gemeenten in de arbeidsmarktregio, werkgevers, werk- leerbedrijven en het onderwijs inzetten op preventie, ontwikkeling, (duurzame) uitstroom en nazorg.
Er zijn ook betere kansen op detachering van de Wsw- en nieuw beschut medewerkers. Hiernaast wordt er geïnvesteerd op verbreding en stabilisering van de orderportefeuille. Ook wordt inzet gepleegd op het acquireren van werk met een hoge ontwikkelwaarde. Zo kan aan de medewerkers meer gevarieerd werk worden geboden.
- Gemeenschappelijke regelingen
Syntrophos
Syntrophos
Openbaar belang
Op 1 maart 2013 is de gemeenschappelijke regeling Syntrophos van start gegaan. Syntrophos is een samenwerkingsverband van Westvoorne, Brielle, Nissewaard en Hellevoetsluis, waarin deze gemeenten gezamenlijk hun werkzaamheden op het gebied van ICT en Geo-informatie hebben ondergebracht. Redenen daarvoor waren het verminderen van kwetsbaarheid, het vergroten van de slagkracht, het beter mee kunnen gaan met nieuwe ontwikkelingen en landelijke eisen, het beheersen van de kosten, het gezamenlijk kunnen doen van noodzakelijke investeringen en het verbeteren van de dienstverlening.
Deze samenwerking biedt in de snelle technologische ontwikkeling van informatievoorziening veel voordelen bij nieuwe ontwikkelingen. Anderzijds kan voor het functioneren van de gemeente ook een risico zitten in het op afstand zetten van noodzakelijke ICT-kennis en infrastructuur.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
In het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie is elk van de deelnemende gemeenten met één lid vertegenwoordigd. Het lid van de gemeente Nissewaard is voorzitter van het bestuur van de bedrijfsvoeringsorganisatie. In de besluitvorming telt de stem van Nissewaard voor vier, die van Hellevoetsluis voor twee, Brielle en Westvoorne elk voor één.Stemverhouding
50% (4 van 8 stemmen)Afgesproken prestaties
De prestaties worden vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst met een daaraan gekoppeld service level agreement. Hierin komt tot uitdrukking wat, wanneer en tegen welke kwaliteit Syntrophos levert en tegen welke prijs.
Syntrophos als opdrachtnemer en de deelnemende gemeenten als opdrachtgevers dragen samen zorg voor de realisatie van zes strategische doelstellingen:- het bijdragen aan een betere dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen;
- het bieden van continuïteit door beperking van organisatorische kwetsbaarheid;
- het verder verhogen van de kwaliteit van de processen;
- het verder verhogen van de vakkundigheid, bekwaamheid en deskundigheid van medewerkers;
- het efficiënt inzetten van de beschikbare capaciteit;
- het realiseren van besparingen door schaalvoordelen.
Naast deze doelstellingen wordt op basis van afzonderlijke overeenkomsten de veiligheid geregeld in overeenstemming met landelijke regelgeving en uitgangspunten.
Risico's beleidsmatig
Syntrophos is een redelijk jonge organisatie en heeft de afgelopen jaren te maken gehad met zowel technisch als organisatorische problemen. Deze zijn in een meerjarenplan aangepakt. De aanpak is in de laatste fase aangekomen, hierover wordt het bestuur maandelijks geïnformeerd. Aspecten als steeds verder oplopende beveiligingseisen in combinatie met extra efficiency maatregelen vragen om extra aandacht en capaciteit tijdens het meerjarenverbeterproces. De vergelijking van de kosten per inwoner afgezet tegen het landelijk gemiddelde, geeft aan dat de opgenomen efficiency taakstelling een lastige opgave zal zijn.
Operationele risico’s in de zin van verstoringen van het netwerk met gevaar voor de continuïteit van de bedrijfsvoering van de gemeenten zijn in het aflopen jaar zeer beperkt voorgekomen. In ieder geval binnen de daarvoor gestelde normen.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
62,85 %
1,57 %
100 %
€ 210.796
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 8.647.194
€ 9.361.333
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 210.796
€ 210.796. (prognose)
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 13.248.779
€ 12.808.079 (prognose)
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Syntrophos werkt aan een geactualiseerde eigen visie en hierop volgend een strategisch plan. Deze visie is afgeleid van en in lijn met de I-visies van de deelnemende gemeenten. Echter hebben zij hierin verschillende ontwikkeltempo. De begroting 2023 ligt in lijn met de i-visies van de deelnemende gemeenten.
Het is voor Syntrophos en deelnemers wél belangrijk om minder reactief maar pro-actief met haar ontwikkeling van de bedrijfsvoering bezig te kunnen zijn. Op die manier is Syntrophos het beste in staat toegevoegde waarde te leveren. Een gezamenlijke visie en doelstellingen gaan ons hierbij helpen.
In de visie-voorbereiding anticipeert Syntrophos wel op belangrijke actuele ontwikkelingen. Per 1 januari 2023 zal de fusie van 3 van de deelnemers naar Voorne aan Zee afgerond zijn, de ambities van Nissewaard en de organisatorische aanpassingen van Syntrophos hierop thema’s die zeker in 2023 (en mogelijk eerder) tot uitvoering komen. Daarnaast staat het door ontwikkelen van de techniek niet stil en moeten we hoofd bieden aan het steeds meer en toenemend dreigingsniveau op informatiebeveiliging en privacy.
- Gemeenschappelijke regelingen
Jeugdhulp Rijnmond
Jeugdhulp Rijnmond
Openbaar belang
Binnen de Jeugdwet zijn gemeenten deels verplicht om gezamenlijk (specialistische) jeugdhulp in te kopen. Voor de jeugdhulp in Rijnmond is daarom een gemeenschappelijke regeling in het leven geroepen (GR JR). De uitvoering is belegd bij de inkooporganisatie via de gemeente Rotterdam.
Voor de jaarlijkse inleg die Nissewaard levert, voert de GR JR de volgende taken uit:
- Het uitvoeren van de bovenlokale taken door middel van het contracteren en/of subsidiëren van aanbieders van jeugdhulp en uitvoerders van maatregelen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De jeugdhulp omvat de uitvoering van gesloten jeugdhulp, crisiszorg, pleegzorg, residentiële, intramurale zorg en/of specialistische jeugdhulp. De taken worden uitgevoerd met in acht neming van bovenregionale of landelijke afspraken.
- Het bevorderen van gezamenlijk overleg tussen de gemeenten over de uitvoering van de wettelijke jeugdhulptaken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College namens het College vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid in het Algemeen Bestuur (AB) dat uit 13 leden bestaat. Namens de subregio Nissewaard/Voorne aan Zee/Goeree Overflakkee heeft de wethouder Jeugd van Nissewaard zitting in het Dagelijks Bestuur (DB).Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten wordt te allen tijde gestreefd naar consensus. Indien het op hoofdelijke stemming aankomt, brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit, met uitzondering van de leden die een gemeente vertegenwoordigen waarbij het aantal inwoners van onder de 18 jaar meer is dan 10.000. Zij brengen voor elk volgend 10.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van dertien stemmen per gemeente. De gemeente Nissewaard heeft 2 stemmen.Afgesproken prestaties
De GR JR zorgt voor een kwalitatief goede en efficiënte uitvoering van bovenlokale taken. Dit op basis van de regiovisie en de daarin aangekondigde maatregelen vanuit de landelijke hervormingsagenda, welke gezamenlijk de regioagenda vormt, die bestaat uit :
1. jeugdhulp en onderwijs
2. af- en ombouw residentiele jeugdhulp + (gesloten)
3. veiligheidsketen (toekomscscenario)
4.bestaanszekerheid
5.doorontwikkelen expertise netwerken
6. 18- naar 18+
7. cliëntparticipatie.
8. Lobby naar het Rijk (VWS en VNG)
9. Data en monitoringOp basis van de regio-agenda zijn er gezamenlijk prioriteiten gesteld. In 2024 werken we gezamenlijk aan de uitwerking van het Toekomstscenario (veiligheidsketen), data en monitoring verbeteren, lobby voortzetten t.b.v. concretisering en implementatie van de landelijke hervormingsagenda. De overige onderwerpen in de hervormingsagenda vragen lokale inzet. Wel zetten we op deze onderwerpen via 'samen leren' in op delen van kennis en expertise.
Doel van de GR JR is nog steeds het tot stand brengen van een vraaggericht aanbod aan specialistische jeugdhulp. Dat betekent dat de ondersteuning licht is waar dat kan en zwaarder als dat nodig is.
In 2015 is de inleg van middelen in de GR JR per gemeente gebaseerd op het aantal jeugdigen in plaats van daadwerkelijke zorggebruik. Daarnaast werd gebruik gemaakt van de afrekensystematiek vlaktaks (afrekeningen worden over 3 jaar uitgesmeerd). Zowel inleg op aantal jongeren als de systematiek waren niet realistisch en gaf onvoldoende inzicht en mogelijkheden tot sturing. Om die reden is besloten per 2023 de vlaktaks af te schaffen en toe te groeien naar realistisch begroten. De inleg is gebaseerd op zorggebruik. Dit is van belang omdat we zien dat het aantal jeugdigen met jeugdhulp niet stijgt maar wel de complexiteit en intensiteit van hulpvragen (o.a. door corona, maatschappelijk ontwikkelingen als prestatiedruk etc.) en daarmee ook de kosten. Door effectievere data en monitoring (via het ingevoerde dashboard) kunnen we in de regio en als gemeente gerichter sturen op het veld. Daarnaast voorkomen we zoveel als mogelijk nabetalingen.Risico's beleidsmatig
De kadernota van 2024 is vastgesteld eind 2022. Het daadwerkelijk bereiken van gewenste financiële effecten is complex, omdat er tot nu toe sprake is van budgetoverschrijding bij verschillende vormen van zorg (percelen). Ook omdat er verschillende externe factoren spelen, zoals de door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangekondigde hervormingsagenda, opgelegde af- en ombouw van gesloten jeugdhulp en aanpassingen (en investering ) van de jeugdbeschermingsketen. Deze punten zijn verwerkt in onze regio-agenda welke we stap voor stap uitwerken, afhankelijk van de uitwerking van de hervormingsagenda opgesteld door VWS. Hierin onderhandelen we in de regio samen met de VNG richting het rijk om duidelijkheid en realisme te krijgen (voornamelijk financieel) in de gewenste en deels opgelegde veranderingen.
De jeugdbescherming landelijk, maar ook regionaal staat onder hoge druk. De sector is niet aantrekkelijk en de werkdruk is hoog. Daardoor kampt de jeugdbescherming met een arbeidstekort en hoog verzuim. Regionaal is daar in 2022 en 2023 gezamenlijk actie op ondernomen om voor de regio Rijnmond verbetering aan te brengen zodat kinderen met een maatregel beter en sneller geholpen kunnen worden. De overheid investeert in de jeugdbescherming landelijk en verwacht dat gemeenten hierin ook (financieel) bijdragen, dit ondanks de opgelegde maatregelen in de hervormingsagenda die besparingen moeten opleveren. Het programma 'toekomstscenario kind en gezin" t.b.v. de veiligheidsketen moet ook hieraan bijdragen.
Samenwerking met 13 gemeenten binnen de GR JR is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
Per 2023 heeft MVS (Maassluis, Vlaardingen en Schiedam) aangegeven enkele onderdelen onderling zelf te gaan inkopen, andere punten (zoals jeugdbescherming en veilig thuis en de regio-agenda) blijft MVS wel regionaal samenwerken.Op 1 januari 2023 zijn de nieuwe contracten ingegaan. Door aflopen van contracten gaf dit de gelegenheid enkele gewenste veranderingen door te voeren t.b.v. het aanbod. Tevens is ervoor gekozen enkele onderdelen niet meer regionaal in te kopen maar lokaal. Dit betreft onderdelen van daginvulling (perceel D) en specialistische ambulante GGZ ondersteuning (perceel E). Of de gewenste effecten van de nieuwe inkoop (en daarmee ingevoerde aanpassingen op gebied van arrangementen, casusregie en afwegingskader) regionaal en lokaal daadwerkelijk de juiste effecten opleveren is nog afwachten. Zeker omdat dit mede afhankelijk is van besluiten van het RIjk op financiële middelen en eventuele wetswijzigingen als reikwijdte en eventueel invoeren eigen bijdrage welke het Rijk onderzoekt.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle leningen
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
0
0
0
0
De GR JR houdt zelf geen weerstandsvermogen aan. In het verleden werd een budget risico’s jeugdhulp begroot. Vanaf 2023 is dat vervallen.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024*
€ 25.390.801
* Indien er een tekort ontstaat op het totaalbudget van de GR JR dienen de deelnemende gemeenten, conform verdeelsleutel, een evenredig bedrag bij te storten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
N.v.t.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 55.087.000
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 0
N.v.t.
Marktontwikkelingen
De bestuursrapportage van de GR JR wordt in alle kwartalen geleverd en inhoudelijk doorontwikkeld. Er is een 'kader beleid en financieel beheer' opgemaakt om met elkaar de data en monitoring verder te verbeteren. De dataverzameling wordt verbeterd op basis van een strategisch informatieplan. Nissewaard doet mee aan de monitor Kind in de Keten.
- Gemeenschappelijke regelingen
GGD Rotterdam-Rijnmond
GGD Rotterdam-Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn verplicht om invulling te geven aan de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Hiervoor is een gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) in het leven geroepen, die wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam Rijnmond (hierna GGD RR).
Als regionale organisatie heeft de GGD RR een basistakenpakket dat bestaat uit:
- Monitoring, signalering, en advisering.
- Uitvoerende taken gezondheidsbescherming.
- Bewaken publieke gezondheid bij incidenten, rampen en crisis.
- Infectieziektebestrijding.
- Toezicht houden (kinderopvang en Wmo).
De omvang van het basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld. Vanaf 1 januari 2024 is wederom een begroting voor vier jaar vastgelegd. Naast dit basistakenpakket voert de GGD RR ook plustaken uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard zijn dit taken op het gebied van Wmo-toezicht, inspecties kinderopvang en taken gerelateerd aan de uitvoering van de omgevingswet en collectieve advisering.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in het Algemeen Bestuur GGD RR vertegenwoordigd door een lid, de portefeuillehouder Volksgezondheid, en een plaatsvervangend lid. Het bestuur bestaat uit 15 leden.Stemverhouding
Bij het nemen van besluiten door het Algemeen Bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Dit, met uitzondering van de leden, die een gemeente vertegenwoordigen met een inwonertal boven 50.000. Zij brengen voor elk volgend 50.000-tal, of gedeelte daarvan, één stem meer uit tot een maximum van elf stemmen per gemeente. Nissewaard heeft derhalve twee stemmen.Afgesproken prestaties
- De GGD-RR voert het jaarplan voor 2024 uit conform de afspraken. DE GGD-RR legt jaarlijks verantwoording af over de uitvoering van de producten in een tussentijdse rapportage en jaarverslag. Het budgettair kader voor 2023 bedraagt € 8,45 per inwoner voor het vaste deel van het basistakenpakket.
- Het variabele deel van het basistakenpakket bestaat uit inspecties kinderopvang en kent geen vast bedrag per inwoner. Dit, omdat het afhangt van het aantal locaties en het gewenste aantal inspecties per gemeente. Deze wettelijke basistaak wordt afgerekend op basis van daadwerkelijke aantallen uitgevoerde inspecties. De kosten per inspectie houden gelijke tred met het afgegeven indexpercentage.
- De plustaken maken geen deel uit van de begroting en vallen formeel ook niet onder de gemeenschappelijke regeling. De gemeenten zijn vrij om op basis van huidige afwegingen en beleid nieuwe keuzes in het pluspakket te maken.
Risico's beleidsmatig
- De gemeenschappelijke regeling GGD -RR kent geen balans en andere financiële staten om in de begroting op te nemen, aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie. Personeel en eventuele risico’s zijn daarmee voor de rekening van de gemeente Rotterdam.
- De gemeenschappelijke regeling regelt feitelijk alleen de inkoop van producten bij GGD -RR. De gemeenschappelijke regeling heeft geen bezittingen. Het financiële risico voor deelname aan de regeling is voor regiogemeenten niet aanwezig.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 537.863. De bijdrage voor het variabele deel is € 136.071.
De bijdrage van Nissewaard voor het vaste deels van het basistakenpakket is € 734.228. De bijdrage voor het variabele deel is € 191.189.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
n.v.t.
GGD Rotterdam Rijnmond kent geen balans en andere financiële staten om in de jaarrekening op te nemen aangezien de gemeente Rotterdam eigenaar is van de organisatie.
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
n.v.t.
n.v.t.
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
n.v.t.
n.v.t.
Marktontwikkelingen
- Binnen de gemeenschappelijke regeling GGD-RR wordt het indexpercentage gehanteerd dat jaarlijks wordt afgegeven door de Kring van Gemeentesecretarissen van de regio Rotterdam Rijnmond. De begroting is voor 2024 opgehoogd met het indexpercentage van + 3,6% ten opzichte van het begrotingsjaar 2023.
- Er is sinds de vaststelling van de voorgaande vierjarenbegroting en bijbehorend basistakenpakket veel veranderd. Niet alleen is de corona pandemie van forse impact geweest, diverse ontwikkelingen in het zorgdomein zijn van grote invloed op de uitvoeringstaken die bij de GGD belegd zijn. Om de GGD in staat te stellen om te blijven staan voor de uitvoering van alle wettelijke taken en zo de gezondheidsrisico’s in onze regio te beperken, is hier in de nieuwe meerjarenbegroting vanaf 2024 op geanticipeerd. Het heeft geleidt tot een verhoging van de inwonersbijdrage naar € 8,45 t.o.v € 6,23 in 2023.
- Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Voorne-Putten
Recreatieschap Voorne-Putten
Openbaar belang
Het recreatieschap heeft tot taak in onderlinge samenhang het behartigen van het gemeenschappelijk belang van de deelnemers voor wat betreft de ontsluiting, de ontwikkeling, aanleg en het beheer in het kader van de openluchtrecreatie en het toerisme en waar mogelijk van natuur en landschap in het werkgebied.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Er zijn per 1 januari 2023 twee deelnemers, de gemeente Nissewaard en gemeente Voorne aan Zee
Stemverhouding
50%
Afgesproken prestaties
Beheer, onderhoud, toezicht en handhaving van recreatiegebieden (in Nissewaard gaat het om De Uitwaayer en De Bernisse).
In samenwerking met het recreatieschap wordt aangestuurd op een kwaliteitsimpuls voor het Bernissegebied en uitvoering bosuitbreiding in de Uitwaayer.
Risico's beleidsmatig
Eerder is de financiële bijdrage van de gemeente Rotterdam komen te vervallen. Vanaf 2026 zal de huidige financiële bijdrage van de Provincie Zuid-Holland komen te vervallen. Onderzocht wordt hoe de (financiële) relatie met de gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland in de toekomst vorm moet krijgen. De precieze effecten hiervan zijn nog niet inzichtelijk.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-45%
55%
n.v.t.
ruim onvoldoende
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 720.849
€ 782.240
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 3.937.436
€ 3.937.436
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 3.157.422
€ 3.157.422
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
N.v.t.
- Gemeenschappelijke regelingen
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond
Openbaar belang
De DCMR milieudienst Rijnmond verzorgt als omgevingsdienst de uitvoering van de
VTH-taken (vergunningverlening, toezicht en handhaving) op milieugebied voor Nissewaard en de andere gemeenten in het Rijnmondgebied en Goeree Overflakkee. Tevens voert de dienst deze taken uit voor de Provincie Zuid-Holland.In een werkplan wordt jaarlijks vastgelegd welke taken de DCMR voor Nissewaard uitvoert en welke middelen hier tegenover staan. In drie ambtelijke en twee bestuurlijke voortgangsoverleggen wordt de voortgang van de werkzaamheden lopende het jaar besproken en waar nodig bijgestuurd.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De GR bestaat uit 14 leden (inclusief provincie Zuid-Holland).
Stemverdeling AB:
3 leden provincie Zuid-Holland: ieder 14 stemmen (totaal dus 42)
2 leden gemeente Rotterdam: ieder 21 stemmen (totaal dus 42)
De 12 regio gemeenten (incl. Nissewaard) ieder 1 lid: ieder lid heeft 2 stemmen
Het AB vergadert 2x per jaar, in juni/juli en december.Stemverhouding
1,8% (2/112)Samenstelling Dagelijks Bestuur.
DB-leden worden aangewezen door het AB, op bindende voordracht van de colleges van B&W/GS. In de GR is vastgelegd dat het college van Rotterdam een DB-lid aanwijst, die tevens vice-voorzitter is van DB en AB.
Nissewaard + Goeree Overflakkee + Voorne aan Zee wijzen als sub regio 1 DB-lid aan. Wethouder
I. Bal van de gemeente Voorne aan Zee is aangewezen als regiovertegenwoordiger in het DB.Afgesproken prestaties
Op basis van de te maken afspraken in het werkplan 2024 zal de DCMR het verlenen en actueel houden van vergunningen (omgevingsvergunning - milieudeel), het milieu toezicht en handhaving op de afgerond 1.500 milieu relevante bedrijven voor de gemeente Nissewaard verzorgen.
Daarnaast gaat de DCMR de luchtkwaliteit en de geluidshinder in de regio monitoren en is een 24-uurs klachtenlijn beschikbaar.Risico's beleidsmatig
Op 1 januari 2024 zal de Omgevingswet in werking treden. Deze wet heeft ingrijpende gevolgen voor de milieugerelateerde VTH taken en de gemeentelijke taken op het gebied van milieu als geluidhinder, bodem- en luchtkwaliteit, externe veiligheid en milieuzonering.
Voor de begroting 2024 van de DCMR is ervan uitgegaan dat de uitvoering van de belegde milieutaken kostenneutraal uitgevoerd kunnen worden onder de omgevingswet. In de praktijk zal moeten blijken of deze aanname terecht is.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
-2,1 %
19,0 %
0 %
€ 1.672.000
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 1.191.877
€ 1.319.885
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 2.900.000
€ 2.903.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 14.000.000
€ 12.414.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Door diverse ontwikkelingen staat de begroting van de omgevingsdienst DCMR voor Nissewaard onder druk. Het aantal ruimtelijke projecten en initiatieven in Nissewaard waarbij milieufactoren een relevante rol spelen is de afgelopen jaren onverminderd groot. Door aangescherpte regelgeving op het gebied van onder andere stikstof en milieu effect beoordelingen is de benodigde inzet voor de beoordeling van initiatieven ook vergroot. Daarnaast worden de verantwoordelijkheden op het gebied van milieubeleid onder de omgevingswet groter voor gemeenten.
Om deze reden knelt de begroting van de DCMR voor Nissewaard al een aantal jaar ten aanzien van milieuadvies uren voor ruimtelijke projecten en beleidsadvisering.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Openbaar belang
Gemeenten zijn op basis van art. 9 van de Wet Veiligheidsregio’s verplicht tot het treffen van gemeenschappelijke regelingen ter uitvoering van de in deze artikelen genoemde taken.
De VRR is een samenwerkingsverband waarin de hulpdiensten (Regionale Brandweer, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen, Ambulancezorg en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance) intensief samenwerken en professionele hulp en bescherming bieden tegen mogelijke risico's en bedreigingen.
Bestuurlijk belang
De burgemeester van Nissewaard is lid van het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
Stemverhouding
6,5 % (2/31)Afgesproken prestaties
- Ambulancezorg
percentage 112-meldingen aangenomen binnen 15 seconden: 88% - Brandweerzorg
percentage binnen de aangegeven aanrijtijd: 70%
Risico's beleidsmatig
- Duurzame piketorganisatie
- Vakbekwaamheid
- Vrijwaring van gemeenten niet verzekerbare risico’s
- Personele capaciteit brandweer
- Bouwsteen verplichtend karakter
- Spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg
- Niet of beperkt verzekerbare schade
- Fiscale risico's
- Alarmering bevolking
- Ontwikkeling GHOR
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
35,2%
0,3%
-2,7%
-2,5
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 5.723.373
€ 6.473.213
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 5.763.000
€ 381.000
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 114.512.000
€ 110.505.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 0
€ -4.221.000
Marktontwikkelingen
- Uitwerking evaluatie Wet Veiligheidsregio's;
- Professionalisering bevolkingszorg;
- Bouwsteen verplichtend karakter (effecten Europese regelgeving op vrijwillige brandweer).
- Ambulancezorg
- Gemeenschappelijke regelingen
Streekarchief Voorne-Putten
Streekarchief Voorne-Putten
Openbaar belang
De gemeenschappelijke regeling is het resultaat van de wens om het culturele erfgoed, zoals dat door de deelnemers hoofdzakelijk in de vorm van archieven wordt overgebracht, op deskundige wijze centraal te beheren. Op grond van art. 12 van de Archiefwet 1995 en de gemeenschappelijke regeling “Streekarchief Voorne-Putten” is de gemeente verplicht de voor blijvende bewaring in aanmerking komende archieven over te brengen naar een archiefbewaarplaats die voldoet aan de eisen gesteld in de Archiefregeling 2010.
Hoofdtaak van het Streekarchief is het in stand houden, veilig stellen (indien nodig conserveren en restaureren), toegankelijk maken en ter beschikking stellen van de overgebrachte collecties. Daarnaast heeft het Streekarchief als belangrijke taak inspectie uit te oefenen op het beheer van de nog niet overgebrachte deelnemersarchieven.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Het bestuur bestaat uit de volgende personen, aangewezen door de betreffende colleges:
- De heer F. van Oosten, burgemeester van Nissewaard, voorzitter;
- Mevrouw J. Postma, wethouder Voorne aan Zee, plv. voorzitter;
- De heer M. Hamerslag, wethouder Nissewaard, plv. lid;
- De heer R. van der Kooi, wethouder Voorne aan Zee, plv. lid.Stemverhouding
De gemeente Nissewaard heeft 50% van de stemmen en de gemeente Voorne aan Zee ook 50%.Afgesproken prestaties
Ten behoeve van het bestuur is een aantal instrumenten ontwikkeld om meer en beter inzicht te geven in de ontwikkeling van het beleid en het beheersen van de bedrijfsprocessen.
Jaarlijks wordt aan het bestuur de begroting en rekening voorgelegd.
Eenmaal per jaar wordt in principe aan het algemeen bestuur een managementrapportage (marap) voorgelegd met een indeling volgens het werkplan.
Jaarlijks wordt een jaarverslag uitgebracht.
Jaarlijks wordt een voortschrijdend werkplan vastgesteld over een periode van vijf jaar.
Tot slot stelt de streekarchivaris jaarlijks een verslag op van zijn werkzaamheden.Risico's beleidsmatig
Gelet op de kleinschaligheid van de organisatie: langdurige ziekte van één van de vaste medewerkers; het wegvallen van een groot deel van de vrijwilligers; uittreding van één van de deelnemers.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
- 70,9%
94%
0%
€ 551.928 (vrije ruimte weerstandsvermogen)
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 395.038,-
€ 430.444,-
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 551.928,-
€ 558.915,-
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 25.000
€ 25.000
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 0
€ 0
Marktontwikkelingen
Het bestuur van de verbonden partij Streekarchief is nadrukkelijk bezig met het toekomstbestendig maken van het Streekarchief. Hiervoor heeft het bestuur besloten tot nieuwbouw van het Streekarchief nabij de huidige locatie. De gemeente Voorne aan Zee treedt hierbij op als bouwheer. Voor 2023 wordt de reeds vastgestelde verdeelsleutel gehanteerd.
Daarnaast heeft de gemeente Goeree-Overflakkee kenbaar gemaakt toe te willen treden tot de GR van het Streekarchief VP. Een ambtelijke werkgroep gaat verkennen onder welke voorwaarden deze toetreding plaats kan vinden, mede gelet op de nieuwbouw. Gedurende 2023 zal hier duidelijkheid over ontstaan. Bij toetreding van Goeree-Overflakkee tot de GR worden de verdeelsleutel en de stemverhouding geactualiseerd. - Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Openbaar belang
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft als doel het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het verbeteren van de bereikbaarheid voor de mensen die hier wonen, werken en recreëren. De koers die hierbij wordt gekozen leggen 21 gemeenten vast in
een Strategische Agenda. Voor de bestuursperiode 2023 - 2026 is dat de Strategische Agenda
MRDH 2023 – 2026: Met elkaar, voor elkaar .De Strategische Agenda benoemt de volgende zes thema's:- Investeren in bereikbaarheid om de inwonersgroei in de regio te faciliteren
- Toekomstbestendige economie stimuleren
- Actieve en collectieve vormen van mobiliteit stimuleren
- Vernieuwen van werklocaties
- Versterken van het regionale mobiliteitsnetwerk
- Herstellen van het OV-systeem
21 gemeenten samen vormen het bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De
Metropoolregio is georganiseerd als verlengd lokaal bestuur. In het algemeen bestuur en het
dagelijks bestuur hebben burgemeesters van de 21 gemeenten zitting. In de twee
bestuurscommissies voor verkeer en vervoer en voor economisch vestigingsklimaat zijn de
vakwethouders van de 21 gemeenten vertegenwoordigd. Tot slot zijn er twee adviescommissies
voor verkeer en vervoer en voor economisch vestigingsklimaat en een rekeningcommissie. In deze
commissies hebben raadsleden van de 21 gemeenten zitting; zij adviseren de bestuurders
gevraagd en ongevraagd over toekomstig beleid en effecten van bestaand beleid.Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt vertegenwoordigd in de adviescommissies, bestuurscommissies in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.Stemverhouding
4,3%Afgesproken prestaties
- Leveren van inbreng in de verschillende werkgroepen door gemeente.
Risico's beleidsmatig
Wanneer onvoldoende input wordt geleverd vanuit de gezamenlijke gemeenten op Voorne-Putten, kunnen er kansen worden gemist. Onvoldoende samenhang en samenwerking met
het onderwijs en het bedrijfsleven kunnen leiden tot suboptimale resultaten.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
203,3%
2,6%
2,4%
Voldoende
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
€ 243.479
€ 257.939
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 36.669.725
€ 44.316.763
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 1.178.434.980
€ 1.350.878.196
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2024
31-12-2024
€ 3.280.568
€ 7.647.038
Marktontwikkelingen
Het versterken van het economisch vestigingsklimaat en het verbeteren van de bereikbaarheid voor de mensen die hier wonen, werken en recreëren. Dat is waar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) voor staat. De koers die hierbij wordt gekozen hebben de 21 gemeenten vastgelegd in een Strategische Agenda. Voor de bestuursperiode 2023 - 2026 is dat de Strategische Agenda MRDH 2023 – 2026: Met elkaar, voor elkaar. De Strategische Agenda formuleert de koers voor de komende vier jaar door te werken aan vier regionale opgaven; groei, vernieuwen, kwaliteit en herstel van de regio. Wij zien het werken aan deze opgaven als een belangrijke bijdrage om de welvaart en daarmee aan het welzijn van onze inwoners te verbeteren.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties
Elementen BV Spijkenisse
Elementen BV Spijkenisse
Openbaar belang
In augustus 2011 is de Elementen Spijkenisse BV opgericht ten behoeve van de aankoop en exploitatie van de 105 appartementen in de Rokade. Dit is gedaan om een groot financieel nadeel voor de gemeente af te wenden. De appartementen zullen in eerste aanleg direct worden verkocht of verhuurd. Het uitgangspunt is dat binnen een periode van 30 jaar alle huurappartementen worden verkocht.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard bezit alle aandelen in de besloten vennootschap.Stemverhouding
Afgesproken prestaties
Primair verkopen dan wel uitponden van de huurwoningen door middel van verkoop.
Risico's beleidsmatig
Langdurige leegstand van de woningen en stagnatie van de verkopen zijn de grootste risico's.
Dit zou gevolgen kunnen hebben voor de waarde van de appartementen.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
n.v.t.
n.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 7.153.300
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 12.216.666
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1.513.150
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
In januari 2023 heeft er weer een taxatie plaatsgevonden van de appartementen van de Elementen Spijkenisse B.V. De gemiddelde waarde van de appartementen is op basis van deze taxatie toegenomen t.o.v. de taxatie van 2022.
In 2022 zijn er niet veel huuropzeggingen geweest van de appartementen. De appartementen die vrijkomen worden verkocht, in totaal zijn er in 2022 4 appartementen verkocht. In de eerste helft van 2023 zijn er 2 appartementen verkocht. - Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank NV
BNG Bank NV
Openbaar belang
BNG Bank is er voor het publieke domein en het publieke belang. Klanten zijn onder meer gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen en energiebedrijven. Ambitie is dat klanten de bank beschouwen als natuurlijke partner voor het financieren van hun maatschappelijke vraagstukken. Bij BNG Bank draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer van BNG Bank. BNG Bank is qua balanstotaal de vierde bank van Nederland.
Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
Stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders.Stemverhouding
0,04%Afgesproken prestaties
Geen specifieke afgesproken prestaties.
Risico's beleidsmatig
Omdat het een belang in een N.V. betreft zijn de financiële risico’s beperkt tot het ingelegde aandelenkapitaal.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
Geen specifieke bijdrage
Geen specifieke bijdrage
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 4.615 miljoen
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 107.459 miljoen
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 300 miljoen
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De financiële markten zijn wisselvallig op het moment mede door de ontwikkelingen in de Oekraïne, de verstoring in de wereldwijde toeleveringsketen, hoge energieprijzen en de hoge inflatie. Dit heeft weerslag op de rentestanden en de wetgeving waaraan financiële instellingen moeten voldoen. De verhoging van de rente heeft in 2022 geleid tot hogere renteresultaten.
- Vennootschappen en coöperaties
Stedin
Stedin
Openbaar belang
Stedin Holding N.V. heeft de wettelijke taak om energieleveringen te waarborgen door middel van hun netwerk van kabels en leidingen.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De aandeelhouders van de structuurvennootschap Stedin Holding N.V. zijn een groot aantal gemeenten in Zuid-Holland, Friesland, Noord-Brabant en Noord-Holland. De gemeente Nissewaard bezit circa 2,14% (106.140 stuks) van de gewone aandelen van Stedin. In 2021 heeft de gemeente ook 2,14% (8.903 stuks) van het nieuw uitgegeven cumulatief preferente aandelenkapitaal verworven. De totale uitgifte van de preferente aandelen bedroeg € 200.000.000
Stemverhouding
2,14%Afgesproken prestaties
Met Stedin Holding is de gemeente Nissewaard geen specifieke prestaties overeengekomen.
Risico's beleidsmatig
De belangrijkste beleidsmatige risico's bevinden zich in de sfeer van de betaalbaarheid van het energietransport. Door een groeiend gebruik van natuurlijke bronnen zijn er grotere pieken op momenten met veel zon en wind. De verwachting is dat de vraag naar elektriciteit tot 2030 meer dan verdubbelt. Dit vraagt investeringen in het netwerk.
Om het eigen vermogen te versterken zijn nieuwe toetreders gezocht bij het Rijk en gemeenten en provincies die nog geen aandeelhouder waren. Begin september 2023 is bekend geworden dat het Rijk heeft besloten voor 500 miljoen euro een aandelenbelang te nemen in netbeheerder Stedin. Hiermee wordt het Rijk voor 11,9% eigenaar van Stedin.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
N.v.t.
N.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 2.836 miljoen
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 5.684 miljoen
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 44 miljoen
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
Door de opwekking van duurzame energie wordt steeds meer energie duurzaam en door particulieren opgewekt. Dit zorgt voor hogere pieken op het net. Om de uitstoot van CO2 te verminderen wordt meer ingezet op elektrificatie van energievoorzieningen. Sinds 1 juli 2018 mogen nieuwbouwwoningen niet meer met een gasaansluiting worden aangelegd. Dit alles legt een grotere druk op het elektriciteitsnet.
Om de verzwaring van het net te realiseren is extra eigen vermogen nodig. Hiervoor zijn nieuwe toetreders gezocht. Het Rijk heeft begin september besloten een kapitaalinjectie te doen van 500 miljoen om het energienet robuust en toekomstbestendig te maken.De geopolitieke onrust, met stijgende energieprijzen en lagere beschikbaarheid van grondstoffen en materialen in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt maakt dat het resultaat van Stedin in 2022 lager was dan verwacht.
- Vennootschappen en coöperaties
NV Reinis
NV Reinis
Openbaar belang
- Ten algemenen nutte werkzaam te zijn op het gebied van de verwijdering van afval binnen met name het grondgebied van de gemeente Nissewaard en de daarop aansluitende regio.
- Het reinigen van de openbare ruimte, evenals de buitenruimte bij bedrijven.
- Te voorzien in de behoeften aan andere diensten of het verrichten van ondersteunende activiteiten op het gebied van afvalinzameling.
- Het verlenen van facilitaire diensten, daaronder uitdrukkelijk begrepen het verlenen van diensten aan derden.
Voorts al wat met het vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig is, alles op te nemen in de ruimste zin van het woord.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard is enig aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid. De Raad van commissarissen heeft 3 leden.Stemverhouding
100%Afgesproken prestaties
De operationele afspraken met N.V. Reinis worden in een dienstverleningsovereenkomst vastgelegd. De huidige overeenkomst loopt eind 2025 af.
Risico's beleidsmatig
De kosten voor afvalverbranding zijn voor een groot deel afhankelijk van de verschuldigde verbrandingsbelasting. Als gevolg van het gesloten klimaatakkoord wordt de verbrandingsbelasting verhoogd. Dit werkt door in de kostprijs van Reinis. Het belang van afvalscheiding en recycling is hiermee nog groter geworden.
Daarnaast zijn de opbrengsten voor gescheiden afvalstromen (monostromen) een belangrijk onderdeel van het resultaat gebleken. De wisselende opbrengsten maken het resultaat op de langere termijn minder voorspelbaar.Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
Nog niet bekend.
(2022: 79%)N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
N.v.t., wel betaling voor diensten.
N.v.t., wel betaling voor diensten.
Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 5,6 mln
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 1,5 mln
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 545.114
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
De ontwikkelingen in de markt liggen op het gebied van verregaande afvalscheiding en het herwinnen van grondstoffen uit het opgehaalde afval. Momenteel wordt verkend in hoeverre de dienstverlening van Reinis per 2025 verbreed kan worden met Voorne aan Zee.
- Vennootschappen en coöperaties
Gemeenschappelijk bezit Evides
Gemeenschappelijk bezit Evides
Openbaar belang
Op betrouwbare, veilige en maatschappelijke verantwoorde wijze leveren van drink- en industrieel- water en daaraan gerelateerde producten aan particuliere en zakelijke klanten.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De naamloze vennootschap Evides Waterbedrijf kent twee aandeelhoudersgroepen: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beiden bezitten 50% van de aandelen.De 15 gemeenten van GBE BV. betreffen de volgende gemeente uit Zuid-Holland Zuid: Albrandswaard, Barendrecht, Capelle aan den IJssel, Delft, Dordrecht, Hoeksche Waard, Nissewaard, Maassluis, Midden-Delfland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westland, Voorne aan Zee en Zwijndrecht.
GBE Aqua B.V. bestaat uit de provincie Zeeland, de 13 Zeeuwse gemeenten en de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Goeree-Overflakkee.
De gemeente Nissewaard bezit circa 4,4% van de aandelen van GBE B.V.
Stemverhouding binnen Evides N.V.
2,2%Afgesproken prestaties
Geen specifieke prestaties afgesproken.
Risico's beleidsmatig
De activiteiten van Evides zijn kapitaal- en onderhoudsintensief. Er worden geen voorspellingen gedaan over het resultaat.
Indicatoren 2024
Netto schuldquote
Solvabiliteitsratio
Structurele exploitatieruimte
Weerstandsvermogen
N.v.t.
Nog niet bekend
(2022: 42,2%)N.v.t.
N.v.t.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2023
Bijdrage 2024
N.v.t.
N.v.t.
Eigen vermogen begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2023
31-12-2023
€ 589,2 mln
Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2023
31-12-2023
€ 792,7 mln
Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar Evides N.V.
1-1-2023
31-12-2023
€ 46,1 mln
Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
Bronbescherming en duurzaam waarde creëren (circulair watertoepassingen) zijn belangrijke ontwikkelingen in de markt.
Stichtingen en verenigingen
- Stichtingen en verenigingen
Stichting CJG Rijnmond
Stichting CJG Rijnmond
Openbaar belang
De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de jeugdgezondheidszorg binnen het kader van de Wet Publieke Gezondheid (Wpg). Stichting CJG Rijnmond is in de gemeenschappelijke regeling openbare gezondheidszorg Rotterdam Rijnmond (OGZ RR) aangewezen als exclusief uitvoerder van het wettelijke basistakenpakket. Dit, in opdracht van de Raad voor het Publiek Belang (hierna RvhPB).
Voor de jaarlijkse subsidie, die Nissewaard levert, voert CJG Rijnmond de volgende maatschappelijke opdracht uit:
- Het verrichten en coördineren van jeugdgezondheidszorg, meer in het bijzonder opvoed- en gezinsondersteuning tussen -9 maanden en 19 jaar.
- Het oprichten en in stand houden van 1 of meer CJG's (indien de opdracht van de betrokken gemeente zich daartoe uitstrekt).
- Het verrichten van al hetgeen dat met vorenstaande verband houdt of daartoe dienstig kan zijn.
De omvang van het vigerende basistakenpakket wordt steeds voor 4 jaar vastgesteld en geldt voor 2024-2027. Naast dit basistakenpakket voert CJG Rijnmond ook het aanvullend pakket uit. Hierover worden afzonderlijke afspraken gemaakt met de deelnemende gemeenten. Voor Nissewaard is dit maatwerk op het gebied van preventie. Voornamelijk op opvoedondersteuning (b.v. stevig ouderschap) en vroegsignalering als prenataal huisbezoek, pedagoog, etc. De invulling van het aanvullend pakket wordt elk jaar zo nodig aangepast naar de vraagstukken die leven in Nissewaard.
Eind 2023 is een ketenaanpak opgeleverd vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) voor Kansrijke Start. Vanuit het landelijke actieprogramma Kansrijke Start zal gemeente Nissewaard toewerken naar een lokale coalitie t.b.v. de eerste 1.000 dagen van een kind. Door gericht te werken aan verbinding tussen het medische (kraamzorg, verloskundigen en geboortezorg) en sociale (jeugdgezondheidszorg, voorscholen en primair onderwijs) systeem van ouders kunnen we effectiever inzetten op vroegsignalering en het voorkomen van problemen bij opvoeding en opgroeivraagstukken.
Bestuurlijk belang
Beschrijving bestuurlijk belang
De gemeente Nissewaard wordt voor de duur van de zittingsperiode van het College in de RvhPB vertegenwoordigd door een lid en een plaatsvervangend lid. De Raad bestaat uit 12 ledenStemverhouding
Bij het nemen van besluiten door de RvhPB brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen ieder één stem uit. Bij het Basistakenpakket en de begroting is unanimiteit leidend. Bij alle andere onderwerpen wordt bij het staken op stemmen teruggevallen op inwonersaantallen.Afgesproken prestaties
- Bereikbaarheid van kinderen in Nissewaard van 95%.
- Signaalfunctie voor opschaling naar jeugdhulp per JOT-gebied (ernst taxatiemodel).
- Verbetering inzet op VVE (voorschoolse en vroegsschoolse educatie) en implementatie aanpassingen.
- Inzet van JGZ op scholen waarbij zij onderdeel uitmaken van de zorgstructuur op school. Afstemming vindt plaats via het programma Kinderogen.
Risico's beleidsmatig
- Samenwerking met 14 gemeenten binnen de RvhPB is een uitdaging. De belangen liggen niet altijd op een lijn, maar de behoefte om de transformatie (zorginhoudelijk en financieel) te laten slagen is groot. Dat maakt het noodzakelijk om gezamenlijk compromissen te sluiten. Nissewaard zet steeds in op regionale besluitvorming, die onze lokale ambities ondersteunt.
- Inzet op verbinding tussen jeugdgezondheidszorg en transformatieagenda van de gemeenschappelijke regeling jeugdhulp Rijnmond is van belang t.b.v. vroegtijdig signaleren en effectievere op- en afschaling bij inzet van hulp. Het complexe geheel van het aantal gemeenten én partners maakt dat sturing regionaal vertragend kan werken op de praktische uitvoering en resultaten pas op langere termijn zichtbaar zijn.
- De omvang van subsidies vanuit de deelnemende gemeenten voor maatwerk c.q. preventie is onzeker. Dit, als gevolg van kortingen vanuit het Rijk op de jeugdhulp. Bij lagere vaststelling van de subsidie kan het lastig zijn voor CJG Rijnmond om de personele bezetting en kosten in overeenstemming te brengen met de beschikbare middelen.
- Het eigen vermogen staat onder druk en dreigt onvoldoende te worden om grote tegenvallers in de exploitatie op te vangen. Dit hangt samen met hogere loonkosten door landelijke kostenontwikkelingen en grilligheid van overheidsmaatregelen, die verhoging van premies voor sociale lasten of belastingen (bijvoorbeeld BTW) veroorzaken. Hierdoor kunnen tekorten in de exploitatie ontstaan, immers CJG Rijnmond is een organisatie zonder winststreven (OZW).
Indicatoren 2024
Netto schuldquote*
Solvabiliteitsratio*
Structurele exploitatieruimte*
Ratio Weerstandsvermogen*
N.v.t.
25,6%
N.v.t.
1.1
* O.b.v. jaarstukken 2022 Stichting CJG Rijnmond; Begroting 2024 Stichting CJG Rijnmond was 12 sept. 2023 nog niet beschikbaar.
Financiën 2024
Financiële bijdrage Gemeente Nissewaard
Bijdrage 2024*
- In de begroting 2024 Nissewaard is voor Stichting CJG Rijnmond € 2.796.437 opgenomen.
* Betreft: Uitvoering wettelijk basispakket jeugdgezondheidszorg; uitvoering rijksvaccinatieprogramma;
aanvullend pakket en huisvesting. De kosten voor het basispakket jeugdgezondheidszorg en het rijksvaccinatieprogramma worden berekend o.b.v. de kindaantallen volgens CBS per 1-1-2023.Eigen vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 2.883.772
(o.b.v. jaarstukken 2022)Nog niet bekend
Vreemd vermogen begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 8.377.208
(o.b.v. jaarstukken 2022)Nog niet bekend
Financieel resultaat begin en einde jaar
1-1-2023
31-12-2023
€ 169.660
(o.b.v. jaarstukken 2022)Nog niet bekend
Marktontwikkelingen
- Herijking kindprijs is in 2023 uitgesteld en in 2024 wordt een voorstel voorbereidt voor aanpassing van de kindprijs. Het is het streven om de nieuwe kindprijs toe te passen voor de subsidieaanvraag van 2025.
- Het programma CJG Next is een programma voor doorontwikkeling van de dienstverlening van CJG Rijnmond. Waar het tot voor kort vooral ging over het uitdenken van een meer flexibel basisaanbod dat beter aansluit bij de behoefte van de klanten, wordt nu gestart met het gefaseerd implementeren van de verschillende onderdelen. Het programma bestaat uit drie pijlers:
- Het Kader Verantwoorde Zorg
- De Signalerings-en taxatiemethodiek
- Vernieuwing van Producten en diensten
- CJG Pro gaat over de professional van de toekomst. Met CJG Pro wordt de vertaalslag gemaakt van het (toekomstig) dienstenaanbod naar de professionals die in de toekomst nodig zijn om de dienstverlening op een duurzame manier te blijven bieden aan ouders en kinderen. En daarbij het hoofd te bieden aan allerlei ontwikkelingen die van invloed zijn op de toekomst van werk binnen CJG Rijnmond.